Karakters maken in 13th age
Terug naar hoofdpagina
Zorg ervoor dat je een karakter maakt die je leuk vindt om te spelen. Maar maak hem liever niet te veel zoals jezelf, want het is veel leuker om een totaal ander persoon te spelen dan je normaal bent! Overleg samen zodat niet iedereen bijvoorbeeld cleric gaat spelen(mag wel, maar is misschien niet handig!).
Deze cheatsheet bevat een aantal tabellen die handig zijn bij het maken van je karakter. Sommigen zijn uit het boek en sommigen heb ik zelf gemaakt.
Checklist
Deze aspecten moet je invullen voor je karakter.
- Race (en ability bonus kiezen)
- Class (en ability bonus kiezen)
- One Unique Thing
- Abilities
- Achtergronden (8 punten, max 5 per background)
- Relaties met iconen (3 punten)
- Talenten (meestal 3 kiezen)
- Magische spells (Voor spellcasters)
- Feats (meestal 1 op adventurer-niveau kiezen)
- Starting equipment
- Stats (berekenen)
- Uiterlijk
- Geschiedenis
Boek
Ik ga niet alles uit het boek herhalen. Je kunt het boek zo downloaden van deze torrent(het gaat om 01 Core Rulebook.pdf). Belangrijk: Ik verwacht niet dat jullie dit allemaal lezen(behalve het stuk over character creation). Voor dingen als de iconen, rassen en classes, bekijk de lijst en zie welke je leuk vindt, en zoek hun pagina op.
Handige pagina's:
- Iconen (pagina's 13-27)
- Character creation (pagina's 30-44, belangrijkst om te lezen)
- Rassen met abilities, bonussen en achtergronden (pagina's 60-73)
- Classes (pagina's 75-157, ingewikkeldste deel van de regels, lees alleen de class die jij wil zijn grondig)
- Combat-regels (pagina's 160-178, als je het volledig wil weten)
- Setting (pagina's 258-282, bekijk plaatsen die interessant zouden zijn voor jouw karakter)
De SRD bevat ook veel belangrijke informatie uit het boek, vooral qua mechanics. Het is meestal makkelijker om te zien wat de class/race bonuses etc. zijn op die site dan door het boek door te kijken. De informatie ove iconen op deze site is niet zoals in het boek, dus kijk daar niet naar.
Race
Kies een ras die bij je karakter past. Kies de ability bonus(zie rechtsboven in de cheatsheet welke je uit kan kiezen per ras) en check welke speciale ability erbij hoort(staat in het boek en in de SRD). In het boek staat achtergrondinformatie per ras. Sommige rassen hebben ook feats die alleen zij kunnen nemen.
Een lijst van rassen staat op de SRD-website.
Class
Classes zijn het ingewikkeldste deel van het spel. Er is een lijst van classes gesorteerd op complexiteit in het boek. Kies een class die je leuk lijkt, en die bij de groep past. Lees de regels van jouw class grondig door, zodat je weet wat je kan doen. Kies welke ability bonus je neemt voor je class. Deze mag niet hetzelfde zijn als de bonus van je ras.
One Unique Thing
Bedenkt iets wat jouw karakter uniek maakt in de wereld! Dit moet echt uniek zijn, dus geen enkel ander karakter in het spel bevat dit eigenschap. Maak iets leuks waar we een verhaal achter kunnen bedenken. Zie de karakters van de testsessie voor voorbeelden. Er staan ook veel voorbeelden in het boek. Je eigenschap mag geen hulp zijn in combat. Het is alleen voor verhaal. Dus je mag niet zeggen dat je vleugels hebt die je in combat kan gebruiken, of een magische ability om te healen die los staat van je class-krachten.
Abilities
We gebruiken het points buy systeem(pagina 30). Alle abilities beginnen op 8. Spendeer 28 punten om ze hoger te krijgen. Zie de cheatsheet over "Points buy" voor hoe je de points kan uitgeven. Voeg je ability bonussen van ras en class na het kopen van points toe. Dus als je een ability zoals Strength op 18 wil hebben, kost het je 16 points, en als je dan nog +2 hebt voor strength uit je class of race, komt Strength op 20. Je ability modifier gebruik je in skill checks in battle etc. Je ability modifier staat gelijk aan je ability-waarde min 10, gedeeld door 2, naar beneden afgerond. Dus als je Dexterity 17 is, is je modifier:
floor((17-10)/2) = floor(3.5) = 3
Als points buy je te veel rekenwerk is, kun je 1 van de verdelingen gebruiken in Appendix B van de Cheat Sheet. Alle verdelingen van punten daarin zijn correcte verdelingen van de 28 punten. Je kunt een verdeling kiezen, en zelf zeggen in welke volgorde je ze zet. Je kan bijvoorbeeld de verdeling (14 14 14 14 10 10) gebruiken, en zeggen dat je strength en intelligence op 10 komen, en de rest op 14.
Achtergronden
Achtergronden(Backgrounds) zijn 13th age haar vervanging voor "skills". Achtergronden belonen creativiteit. Je krijgt 8 achtergrondpunten(meer met sommige feats), en kunt maximaal 5 uitgeven aan 1 achtergrond. Je mag zoveel achtergronden hebben als je wil. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je een cathedral builder +2 was, en als je dan iets moet doen waarbij je dingen moet bouwen, dan krijg je +2 voor die rol. Het boek heeft voor elke class voorbeeldachtergronden, maar wees creatief. Zorg ervoor dat ze bij de geschiedenis van je karakter passen. Zie je testsessie-karakters voor voorbeelden. Soms gebruik je achtergronden op een onverwachte manier, bijvoorbeeld als je een orc-leider was, en je iets moet tillen. Dan kun je zeggen dat om leider te worden, je moest laten zien dat je kracht had, en dus de zwaarste objecten moest optillen die ze konden vinden. Zorg er wel voor dat zulke verhalen leuk en plausibel zijn, niet vergezocht.
Iconen
Je mag 3 punten uitgeven voor je iconen-relaties. Zie hier welke iconen er zijn. Het boek heeft een pagina voor elk icoon met extra informatie. Relaties kunnen positief, negatief en conflicted zijn. Zie pagina's 35 tot 39 voor meer informatie.
Talents en magische spells
Zie het boek met informatie over je class, of de SRD.
Feats
Op level 1 kies je 1 feat op adventurer niveau. Elk level daarna kun je een extra feat nemen, en vanaf een bepaald level kun je champion feats krijgen, en daarna epic feats. Feats kun je kiezen vanuit je class, je talents, je race, of een aantal general feats die iedereen kan nemen. Kies een feat die je het beste zal helpen in het begin.
Starting equipment
Elke class begint met standard traveling gear(boek, pagina 57), en armor en wapens die het beste bij hun passen. Je kunt alle niet-magische equipment kiezen voor wapens en equipment. Zie je class voor hoe effectief je bent met verschillende wapens. Je mag improviseren(bijvoorbeeld zeg dat je een Dwarven Warhammer hebt, en dat hij telt als een heavy 2h net als een 2-handed axe). Je mag een verhaal verzinnen bij je wapens, maar ze zijn niet beter dan in je class-regels is vermeld. Je mag ook nog wat extra items dragen die bij je passen, zoals een prayer book, amuletten, zelfgeschreven zelfhulp-boeken etc. Bedenk wat leuks. Deze items zijn ook niet magisch. Elk karakter begint daarnaast of met 25 gp of 1d6x10 gp(dat laatste rollen we dan aan het begin van de volgende sessie).
Stats berekenen
Zie linksonder in de cheatsheet voor hoe je stats kan berekenen. Het is ook handig om bijvoorbeeld recoveries en damage op te schrijven. Check je class in het boek of de SRD daarvoor. BaseAC(Armor, Shield, Class) betekent de base AC aangegeven in het boek voor jouw class met jouw armor en jouw shield(of je die hebt). BasePD(Class) en BaseMD(Class) zijn gewoon de MD en PD waardes die je in de cheatsheet rechtsboven kan zien voor jouw class. Middle(x, y, z) betekent de middenste waarde van abilities X, Y, en Z. Dus als het Middle(Str, Con, Dex) is en je Str is 14(+2), je Dex 12(+1) en je Con 10(+0), dan is Dex je middenste waarde, dus voeg +1 toe. Als 2 waardes gelijk staan dan neem je 1 van de twee, maakt niet uit want ze zijn hetzelfde.
Uiterlijk en geschiedenis
Bedenk iets leuks, wat past binnen de wereld. Gebruik de setting-pagina's uit het boek voor inspiratie. Bekijk ook de pagina's voor jouw iconen. Je kunt ook kijken naar de geschiedenis en uiterlijken van de karakters van de testsessie. Natuurlijk moeten deze dingen passen bij de achtergronden, en One Unique Thing.