13th age sessies

banner

Dit is de website waar ik dingen op ga zetten voor onze 13th age sessies. Ik heb zelfs CSS en plaatjes toegevoegd! 100% responsive design en static pages. Kijk mij eens!

— Thomas

Algemene info

Spelers:

Eerstvolgende sessie: Wordt nog beslist.

Het spel

13th age is een table-top RPG. Dat is een RPG waarbij je met dobbelstenen, pen en papier speelt. Iedereen speelt een karakter, behalve de Game Master(ik), die bepaalt meer het verhaal en de obstakels die jullie tegenkomen, en bestuurt alle NPCs. Het doel van het spel is om samen een verhaal te beleven. We gebruiken onze creativiteit om dingen te bedenken, maar de regels van het spel zorgen ervoor dat het wel enige betekenis heeft als er iets gebeurt. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat je supersterk bent, of dat de vijand zijn Ultimate Attack miste, want de regels bepalen dit, niet jij. Maar wat we wel kunnen bedenken is ons karakter, zijn achtergrond en mogelijkheden(binnen de regels) en wat hij of zij doet in de situatie die hem gegeven is. We hopen dat elke sessie uniek en interessant zal zijn.

De spelregels van gevechten in het kort: Alle spelers werken samen om vijanden te verslaan die door de GM bedacht zijn. In het begin wordt bepaald in welke volgorde iedereen zijn beurt komt. Daarna moet je elke keer als het jouw beurt is, acties nemen die je helpen te winnen. Bijvoorbeeld: Een vijand aanvallen met je bijl, een potion drinken, een magische aanval doen, etc.

Specifieke informatie over 13th age kan op de SRD bekeken worden. En ik heb natuurlijk het boek

Informatie over het genereren van karakters

Wereld

Gevecht met de draak Yurlung

Sessie: 2016-04-07

Geplaatst: 2016-04-17

Nadat jullie de duistere grot binnen kwamen, werden jullie begroet door de draak Yurlung. Hij ziet alle mensen, dwergen en elven als zwak, en jullie gaan de strijd aan. Hij heeft een groep kobolds die hem helpen. Aan jullie zeide komen een drietal skeletten, en een dwerg genaamd Ustir. Het is een heftige strijd waarin sommigen ernstig verwond worden door het zure bloed en de klauwen van de draak. Uiteindelijk bloed de draak dood na vele klappen, inclusief één van Elda die voorspeld was door de dwerg Falgar aan het begin van de strijd. Jullie vinden een grote hoop botten van de slachtoffers van de draak. Ustir vertelt jullie dat hij bij Dareks groep was en dat ze verslagen werden door de draak, en Darek gedood. Jullie vinden wat er van Darek over is, en nemen een sierraad mee als bewijs voor de koning.

De koning is van slag, maar geeft jullie wel het goud. Ustir krijgt een levenslange gevangenisstraf voor het valen om Darek te beschermen. Branza besluit om een machthebbende vriend op te zoeken in Yorlong om hem proberen vrij te krijgen. Het is nog een mysterie waarom de boself Branza vrienden heeft in de dwergenwereld. Ondertussen is Elda boos om het gevangenschap van Ustir en valt ze bijna de burgemeester aan. Ze besluit toch dat het geen goed idee is om ermee door te gaan, en rent weg van de bewakers. Falgar en Gwyn gaan naar de bar, en nemen wat bier. Later komt iedereen terug naar de bar, inclusief Sabuja, die zijn steen is kwijtgeraakt in Yorlongholm. Jullie komen erachter dat het nieuws van het verslaan van Yurlung zich snel verspreidt, maar ook dat er ander nieuws is. Blijkbaar heeft een leger van de kruisvaarder en de keizer de lich king aangevallen en zelfs verslagen. Ondertussen begint er een bargevecht en besluiten jullie verder te gaan en een slaapplek te vinden. Misschien zullen jullie morgen meer weten over wat er aan de hand is.

In Tureuz

Sessie: 2016-01-20

Geplaatst: 2016-03-22

De vorige sessie was twee maanden geleden nu ik dit verslag schrijf, dus ik hoop dat ik alle belangrijke punten nog weet!

Op het eind van de vorige sessie verlieten we Uruzbulu, om richting Tureuz te reizen, de plek waar we de prins Darek zouden vinden. Jullie zijn gegroeid door eerdere gevechten, en monsters zijn niet meer zo bedreigend als eerst(level up en de makkelijkere moeilijkheidsgraad maakt het wat minder extreem). Jullie verbrijzelen een vleermuis en vernietigen(uiteindelijk) twee trogs(stinkende aapachtige monsters) in de grotten richting Tureuz. De reis verloopt verder zonder gevaar. In Tureuz worden jullie aangevallen door spinnen, waarna jullie het oude paleis betreden van Grom III. Hier vindt Falgar het standbeeld van zijn Stone Tablet™, en vindt hij de Mace of Liberation. Gwyn vindt tussendoor een eeuwenoud boek: De Strijd tussen de gouden orde en de gouden wyrm. Hij neemt hem mee maar heeft hem nog niet gelezen. Daarna overvallen jullie een stel zielige kobolds die niks tegen jullie kunnen doen. Na deze heldhaftige strijd verlaten jullie het paleis en krijgen jullie een kwaadaardige stem te horen. De stem leidt jullie richting een ingestort pad. Jullie graven het open, en lopen naar beneden. Een naar beneden circelende gang later opent het pad tot een grote grot. Jullie zijn niks in de duisternis, tot een gigantisch wezen in jullie richting begint te bewegen. Daar eindigt de sessie.

Jullie zijn vol zelfvertrouwen, maar zo'n vijand zijn jullie nog niet tegengekomen. Zou dit wezen misschien te krachtig zijn voor onze helden? En wat is er echt gebeurt met Darek, die met een groep dwergen Yorlongholm verliet? Je ziet het de volgende keer in 13th age!

Intermissie: Wereldverovering

Geplaatst: 2015-12-17

Omdat zowel Gerard als HT vandaag niet konden komen, hebben we beslist om vandaag in plaats van 13th age Risk te spelen. Hopelijk kunnen de meeste mensen weer ergens in januari, dan gaat het avontuur weer verder!

In een wereld ver van die van onze 13th-age-helden, zijn vier facties die strijden om de macht: De confederatie van aboriginals, het leger van Aziatische rednecks, ISIS, en het leger van K-pop-fanatiekelingen. Na hevige strijd lijkt ISIS de overhand te krijgen. Zowel Afrika als Oceanië zijn bijna volledig in controle door IS-troepen. Alleen wat rednecks in Madagascar, en een groep aboriginals in Nieuw-Guinea houden het uit. Ondertussen krijgen K-pop fans de overhand in Noord en Midden-Amerika, en is Azië een zeker "wilde oosten", waar strijd wordt gevoerd tussen redneck-cowboys en aboriginal-indianen. Uiteindelijk dunt ISIS zijn troepen uit in een gefaalde slag richting Madagascar, terwijl de aboriginals hun millenia-oude rituelen gebruiken om een leger van golems van de hemel op te roepen. Dit leger brengt de strijd terug, en de aboriginals, die aan de rand van de afgrond stonden met vier territoria, nemen Maleïsie in(RIP Italiaanse redneck) en India, en leggen uiteindelijk Mekka plat. Ondertussen lukt het de inca's(aboriginals in Peru) niet meer om met hun V2-rakketten de Koreaanse fanatiekelingen op afstand te houden. Na een hevige strijd die sterk de bevolkingsaantallen omlaag brengt, en die Argentijnse islamisten en Braziliaanse rednecks tot vernietiging brengt, is Zuid-Amerika veroverd door K-pop. Hierna bouwt het k-pop-leger een machtsbasis op in Oost-Azië, om de rednecks daar uit te roeien. Ondertussen bevalt de golems een nederlaag in Egypte en is er voor ISIS weer een kans om terug te komen. Maar dan is het het einde van de geschiedenis.(Want Erwin moet weg met de bus!)

(Deze kernwoorden zullen er zeker voor zorgen dat mijn site hoger komt op de NSA zijn lijst van "potentieel bedreigende sites"!)

Verslag vorige sessie: In Kandrin

Geplaatst: 2015-12-10

Na de strijd met de schimmelmonsters voelen jullie je sterker, meer ervaren, en een beetje vies. Jullie beginnen te begrijpen hoe jullie kunnen overleven in deze ondergrondse grotten, en vechten effectiever! Ondertussen brengt een mysterieuze oude man Sabuja terug bij de groep, en gaat Branza in rook op!

Jullie gaan door op jullie avontuur om de schimmelmonsters te vernietigen, en komen in gevecht met een grote lopende paddenstoel met een hooivork als hand, en een stilstaande reuzenpaddenstoel die spores uitschiet. Na enige strijd met de monsters, gooit Sabuja Falgar op de reuzenpaddenstoel. Het is de slechtste worp die hij ooit heeft gemaakt, en zelf krijgt hij Falgars schild in zijn gezicht, maar Falgar komt uiteindelijk wel op de paddenstoel neer. Op zijn gezicht. Hij slaat de paddenstoel kapot, en de schimmels zijn verslagen. Jullie baden even in het helende water dichtbij en gaan daarna terug. In Uruzbulu krijgen jullie elk 175 goud, en jullie besteden het aan dingen zoals bier, potions, kleedjes, en Erwins magische mantel.

Ondertussen wordt Gwyn geconfronteerd door Garland, de oude man. Als Gwyn hem probeert te bedreigen, schrkt hij als hij opeens Garlands gezicht tijdelijk in een schedel ziet veranderen. Garland weet dingen over Gwyn - Bijvoorbeeld dat hij in Shadowport heeft gewoond, maar misschien wel meer. Hij geeft aan dat Darek waarschijnlijk in Tureuz is, de stad verder ondergronds waar het vergif heerst. Uiteindelijk slapen jullie in Uruzbulu en de volgende dag leidt Dargamag jullie naar een geheime gang richting Tureuz. Jullie hebben hiervoor vakkels gekocht. Jullie eindigen in een donkere gang, onder Uruzbulu, die richting Tureuz moet leiden.

Verslag vorige sessie: Samenwerken met de Kaiseri

Geplaatst: 2015-11-14

Vorige sessie, woensdag 4 november, gingen we door met ons verhaal. Jammer genoeg was Sabuja bewusteloos gevallen na de intensiteit van de eerste sessie. Niemand was aardig genoeg om hem mee te nemen, dus hopelijk verschijnt hij volgende sessie weer! Jullie zijn gaan infiltereren bij de Derro. Tegen de wil in van de rest, zijn Falgar en Branza uit jullie schuilplaats gekomen om te praten met één van de gekke dwergen, die niet zo gek leek als de rest. Dargamag, zoals hij zich noemde, bracht jullie bij Kaiseri, de koning van de gekke dwergen, die naast zijn reuzenvleermuis en een standbeeld van zichzelf zat. Jullie zijn ingehuurd door hun, om te vechten tegen schimmelmonsters die in de Kandrin-tunnels komen.

Jullie zijn de tunnels ingegaan, en volgden de gangen richting de dikkere schimmels. Uiteindelijk kwamen jullie in gevecht met twee wandelende paddenstoelen, en twee vliegende "spores". Het gevecht leek jullie al bijna te veel, maar gezamenlijk zijn jullie tot overwinning gekomen, en hebben daarmee ook een levelup verdiend. Hopelijk brengt dit jullie extra kracht, nu jullie nog dieper de gangen van deze monsters ingaan.

Verslag vorige sessie: Gekke dwergen, kleedjes over schedels, en de krachtige adem van de witte draak

Geplaatst: 2015-10-17

Vorige sessie, woensdag 14 oktober, begon onze campaign. Ondertussen had HT zich aangemeld, en Eddy zich jammer genoeg afgemeld. Iedereen heeft karakters gemaakt, waarvan een aantal vlak voor of tijdens het spelen werden afgemaakt. Dit waren de karakters die jullie gemaakt hadden:

Ik vraag zij die hun karakter nog wat zouden aanpassen, of aangepast hadden last minute om hun karakter even opnieuw op te sturen als ze klaar zijn. Dan heb ik hun data namelijk ook.

De groep werd meteen aangevallen door 4 gekke dwergen en 2 irritante zwermen van vleermuizen. De situatie zag er slecht uit toen een groot deel in begon te beuken op Oo en Elda. Op dat moment kwam er opeens een spookachtige draak uit de adem van Branza, die langs zijn vrienden schoot en neerkwam op 2 derro(gekke dwergen), die gelijk neervielen. Daarna had de groep de overhand, ook al waren de vleermuizen nog wel moeilijk te bereiken voor de kleine Falgar. De groep vond een stel paddenstoelen in een grot. Branza probeerde ze te koken, maar zette per ongeluk alles in de fik. Daarna namen jullie maar het pad waar de dwergen vandaan kwamen. Jullie kwamen langs een kapot standbeeld van oude onherkenbare dwergenheer, en liepen door.

Daarna viel de groep in de val toen er uitkijkschedels aan de muur hingen. Twee derro en drie kapottige skeletten kwamen aanrennen. De skeletten bleken geen gevaar, en de derro deden kleedjes over de schedels, maar de derro zelf bleken zeer bekwaam in kritieke aanvallen. Elda en Branza hebben inmiddels al gevoeld hoe het is om bewusteloos te vallen. Oo kwam dichtbij toen hij besloot een schedel te absorberen en daarna door allerlei kwaden bestormd werd. Uiteindelijk was het de combinatie van jullie krachten die de schedels en de derro hebben verslagen.

Wat zullen jullie door deze lelijke ingang vinden? Is het de stad Tureuz, waar Darek hopelijk te vinden is? Of is het een andere gestoorde locatie in deze vervloekte grond? Zullen er dwergen zijn om mee te praten, en magische uitrusting om te vinden? Of zullen er nog meer onredelijke vijanden op jullie pad zitten? We zien het de volgende keer.

Volgende sessie

Geplaatst: 2015-10-01

Volgende sessie beginnen we onze campaign. Iedereen moet alvast op woensdag 7 oktober zijn karakters naar mij sturen, zodat we nog genoeg tijd hebben om dingen door te kijken en misschien aan te passen. Ik heb al een verhaal bedacht, met locaties en monsters. De beginsituatie is deze:

Jullie waren in Yorlongholm. Sommigen van jullie hebben hier misschien een tijd gewoont, anderen waren er tijdelijk. In ieder geval is elk van jullie ingehuurd door de heer van Yorlongholm, Alrik IV. Zijn zoon Darek is al een aantal maanden zoek. Alrik denkt dat Darek glorie is gaan zoeken in de ruïne Tureuz onder Yorlongholm. Maar hij had al lang woord terug verwacht. Darek vertrok in de nacht en nam een aantal wachters van de stad mee. Jullie taak is om Darek terug te vinden, en Alrik te vertellen hoe het met hem is. Als hij in de problemen is, worden jullie geacht Darek te helpen terug te komen. Maar pas op, Tureuz is verlaten van dwergen, maar niet veilig. En blijf niet te lang zo ver onder de grond hangen, want er is een gif dat mensen laat doordraaien als ze daar lang blijven. Tureuz is niet voor niks verlaten.

Verslag vorige sessie en karakters maken

Geplaatst: 2015-09-18

Vorige sessie

Vorige sessie zagen we ons eerste avontuur met Marduk, de Guru, Nex, Atalanta en Priten. We hadden ons eerste gevecht. Marduk had met zijn hamer 1 soldaat onthoofd en nog een andere gedood, de Guru heeft van 1 soldaat zijn beide ogen uitgeschoten(en hemzelf in de voet), en Nex en Atalanta hebben de leider zo beschadigd dat hij nooit iets heeft kunnen doen. Niemand heeft ooit geprobeert te vragen of de soldaten daadwerkelijk kwaadaardig waren. Daarna is iedereen behalve Atalanta het riool ingegaan om de kist met het belangrijke object naar binnen te smokkelen. Uiteindelijk werden jullie gevangen genomen door de soldaten van de Crusader en naar de kerker van zijn fort First Triumph gebracht. Alleen Nex is weten te ontsnappen, en Atalanta is daarna weten te ontsnappen van de boze dieven. Nex kreeg nog steeds haar 1000 goud voor het werk wat ze deed. De machten van de priestess zijn in rep en roer omdat hun held in de kerker is beland.

Fijn om te horen dat iedereen plezier had. Het was voor ons allemaal nog wennen, en helemaal voor mij. Ik zal volgende keer proberen niet de escalation die te vergeten, meer verhaal voor te bereiden en de vijanden wat (maar niet te veel) sterker maken.

Karakters maken

Ik zei dat ik uit zou leggen hoe je je eigen karakter kan maken voor 13th age, en dat zal ik doen. Zie de instructies hier.

Testsessie Donderdag

Geplaatst: 2015-09-16

Donderdag is de testsessie. Ik heb karakters klaargemaakt die we dan gebruiken en een algemeen verhaal. Hieronder staan de karakters alvast. Bekijk ze kort om te zien welke jij misschien wil spelen. We moeten even zien hoeveel info van de karakters we erbij moeten hebben tijdens de sessie.

Karakters (sorry voor gebrek aan opmaak, gemaakt in kladblok)

Verhaal

De dievengilde van Shadow Port heeft jullie allemaal op één of andere manier ingehuurd voor een belangrijke missie. Er bevindt zich een zeer waardevol object in het bos ten noorden van de stad. Het enige wat jullie moeten doen is het naar de dievengilde brengen, waarna jullie rijkelijk beloond zullen worden. Natuurlijk zijn jullie niet de enige die het object willen hebben.

Testsessie

Bijna niemand van ons heeft al ervaring met table-top-RPGs, inclusief mezelf. Probeer goed mee te werken zodat het iets leuks wordt. Als je er uiteindelijk toch niks aan vindt, dan kun je dan zeggen dat je niet mee wil doen. Je hebt toch nog geen permanent karakter. Op het eind van de sessie morgen zal ik uitleggen hoe je je eigen karakters kan maken, en maken we een afspraak voor wanneer het echte campagne begint.